Outsourcing af bogføring

>

Som virksomhedsejer skal du selv holde styr på virksomhedens økonomi – her er bogføringen kernen i enhver virksomheds finansielle styring. Bogføring er vigtigt for, at du hele tiden har et klart overblik over, hvordan din virksomhed klarer sig økonomisk. Når du har et solidt greb om din virksomheds økonomi gennem bogføring, har du også et stærkt fundament for at drive din virksomhed effektivt og strategisk.

 

Frigør tid – kontakt os i dag

Outsourcing af bogholderi </br> – få ro i økonomien

Outsourcing af bogholderi
– få ro i økonomien

Bogholderi, løn og økonomiadministration tager tid – og ofte mere end du tror. Ved at outsource dit bogholderi til Redmark, får du en fleksibel, effektiv og driftssikker løsning, der frigør ressourcer i virksomheden og sikrer, at alle processer bliver håndteret korrekt, rettidigt og professionelt. Hos Redmark hjælper vi virksomheder på tværs af Danmark og brancher med at effektivisere deres økonomi gennem outsourcing af bogholderi og lønadministration.

Hvad omfatter outsourcing af bogholderi hos Redmark?

Hvad omfatter outsourcing af bogholderi hos Redmark?

Når du outsourcer bogholderiet til os, kan du vælge en løsning, der passer præcist til din virksomheds behov.

Typisk hjælper vi med:

  • Løbende bogføring og afstemninger
  • Kreditor- og debitorstyring
  • Momsafregning og indberetninger
  • Månedlige rapporter og årsafslutning
  • Klargøring til revision og årsrapport

Du vælger selv, om vi skal varetage hele bogholderiet eller supplere dit eksisterende økonomiteam.

Få sparring på din økonomifunktion

“Administrative opgaver som bogføring, lønadministration og rapportering kan være meget tidskrævende og udfordrende, især hvis det som virksomhedsejer ikke er dine spidskompetencer. Redmark kan tage sig af hele din virksomheds økonomiske administration eller dele af den. Uanset opgavens omfang, sørger vi for at imødekomme din virksomheds specifikke behov.”

- Jesper Holm-Pedersen, Partner, leder af Redmark Business Service.

- Jesper Holm-Pedersen, Partner, leder af Redmark Business Service.

Fordele ved outsourcing af bogholderi

  1. Du får et helt team af specialister
    I stedet for én bogholder får du adgang til et helt team med faglig sparring, backup og opdateret viden. Vi arbejder digitalt på tværs af landet og leverer ensartede, kvalitetssikrede løsninger.
  2. Din bogføring er altid opdateret
    Du slipper for at følge med i lovændringer og alle nye regler – vi gør det for dig. Vores bogholdere holder sig løbende opdateret, så du kan være tryg ved, at din bogføring og moms altid er korrekt.
  3. Fleksibilitet året rundt
    Har du sæsonudsving? Vi justerer indsatsen, så du kun betaler for det reelle behov. Det giver økonomisk fleksibilitet.
  4. Reduceret sårbarhed
    Outsourcing sikrer kontinuitet. Du slipper for bekymringen, hvis din faste bogholder bliver syg eller stopper. Vi sørger for, at arbejdet fortsætter uden afbrydelser.
  5. Mere tid til det, du er bedst til
    Med Redmark som samarbejdspartner får du frigivet tid til at fokusere på forretningen, kunderne og væksten – vi håndterer tallene.

“Som virksomhedsejer er det afgørende, at du prioriterer bogføringen som en central del af det at drive virksomhed. Det er ikke bare en administrativ opgave – det er nøglen til din virksomheds økonomiske sundhed. Ved at investere tid og ressourcer eller eventuelt benytte outsourcede eksperter til at opretholde en grundig bogføring, skaber du et solidt grundlag for at træffe velinformerede beslutninger.”

  - Heidi Balle Aaen, Director, Redmark Business Service, Aalborg

  - Heidi Balle Aaen, Director, Redmark Business Service, Aalborg
Fleksibel outsourcing af bogholderi

Fleksibel outsourcing af bogholderi

Når du outsourcer dit bogholderi til Redmark, får du en løsning, der kan skaleres efter behov. Vi kan varetage hele din økonomifunktion eller udvalgte dele af den – alt efter, hvad der giver mening for din virksomhed. Med outsourcing slipper du for hele tiden at følge med i nye regler og bogføringsloven, undgår sårbarhed ved sygdom eller fravær og får adgang til et helt team af specialister, der altid leverer til tiden.

Samarbejde på tværs af økonomifunktioner

Samarbejde på tværs af økonomifunktioner

Outsourcing af bogholderi går ofte hånd i hånd med andre økonomiske funktioner.
Hos Redmark tilbyder vi også outsourcing af lønadministration, så du kan samle hele økonomifunktionen ét sted.
Det giver bedre overblik, færre fejl og en mere effektiv arbejdsgang. Uanset hvor din virksomhed holder til, kan vi hjælpe. Vores digitale løsninger gør det muligt at håndtere alt sikkert og effektivt.

Kontakt os for en uforpligtende snak

Bogføring og regnskab

Bogføring og regnskab

Bogføring involverer registrering af transaktioner relateret til køb og salg, mens regnskab udgør en samlet oversigt over virksomhedens indtægter og udgifter, herunder en resultatopgørelse og en balance.

Selvom det er påkrævet for alle virksomheder at bogføre, er der ikke et krav om, at alle virksomheder skal udarbejde et regnskab. Det afhænger af din virksomhedstype og regnskabsklasse. Din revisor hos Redmark kan naturligvis hjælpe dig med udarbejdelsen af dit regnskab. Læs mere om årsregnskabet her.

Hvad er bogføring?

Bogføring er registreringen af alle økonomiske transaktioner, der finder sted i en virksomhed. Bogføringen kan omfatte alt fra salg af varer eller tjenesteydelser til indkøb, lønudbetalinger, skattebetalinger og meget mere. Essensen af bogføring er at dokumentere disse transaktioner på en struktureret og organiseret måde.

Formålet med bogføringen er dermed at skabe en nøjagtig og pålidelig registrering af virksomhedens aktiviteter, herunder din virksomheds indtægter, udgifter, hvor meget du skylder (passiver) og din virksomheds værdi (aktiver). Bogføringen udgør dermed fundamentet for det regnskabsmæssige resultat.

Hvem skal udføre bogføring?

Alle virksomheder, uanset deres ejer- eller hæftelsesforhold, skal udføre bogføring.

Hvorfor skal du bogføre?

Der er mange gode grunde til at din virksomhed skal bogføre – udover at bogføringen skaber et komplet overblik over din virksomheds økonomi, så er alle virksomheder i Danmark forpligtet til at følge bogføringsloven – det er dermed lovpligtigt at bogføre.

Du skal derfor bl.a. bogføre for at sikre, at din dokumentation er korrekt, hvis Skattestyrelsen kræver at se denne. SKAT laver stikprøver for at sikre, at virksomheder overholder reglerne. Hvis din virksomhed ikke gør det, kan det resultere i udstedelse af en bøde.

En korrekt og struktureret bogføring gør det desuden nemmere at indberette moms og udarbejde årsregnskab. Korrekt bogføring giver også virksomhedens ledelse og interessenter et klart billede af virksomhedens finansielle status, hvilket gør det muligt at træffe velinformerede beslutninger om alt fra budgettering og investering til strategisk planlægning og vækst.

Hvad er bogføringsloven?

Loven fastlægger de grundlæggende krav og standarder for, hvordan virksomheder skal udføre deres bogføring. Denne lov giver detaljerede retningslinjer, der sikrer, at alle økonomiske transaktioner registreres korrekt og systematisk. Loven omfatter alt fra registrering af daglige transaktioner til opbevaring af regnskabsmateriale, og den er designet til at sikre gennemsigtighed, nøjagtighed og lovoverholdelse i virksomhedernes økonomiske rapportering.

Den 19. maj 2022 vedtog Folketinget en ny bogføringslov, og loven trådte i kraft den 1. juli 2022. Med den nye bogføringslov bliver det bl.a. obligatorisk for virksomheder at benytte digitale bogføringssystemer og opbevare bilag digitalt. Læs mere om dette her.

Krav til bogføringssystem

For, at et bogføringssystem kan godkendes til brug, skal det opfylde en række specifikke krav. Ifølge bogføringsloven skal et standardprogram leve op til følgende tre krav:

  1. Systemet skal sikre løbende registrering samt sikker lagring af alle posteringer og bilag i minimum fem år.
  2. Det skal følge anerkendte standarder inden for IT-sikkerhed og sikre automatisk backup af både posteringer og bilag.
  3. Systemet skal reducere den administrative byrde gennem automatisering, herunder understøtte elektroniske fakturaer (e-fakturaer) og gøre det muligt at kontere efter en offentlig standardkontoplan.

Vi anbefaler at anvende et registreret bogføringssystem, der er opført på Erhvervsstyrelsens liste over godkendte bogføringssystemer. Fordelen ved at vælge et system fra denne liste er, at du kan være sikker på, at det opfylder de nødvendige krav til digitale bogføringssystemer. Find listen her.

Hvis du vælger et bogføringssystem der ikke er registreret, har du selv ansvaret for at systemet lever op til kravene.

Bogføring - ordbog

De finansielle aktiviteter, som din virksomhed skal registrere i bogføringen, kaldes transaktioner. For en virksomhed skal enhver transaktion, uanset om det drejer sig om køb, salg, lønafregning eller andet, registreres og bogføres.

Et transaktionsspor henviser til sammenhængen mellem de enkelte registreringer og den bogføringspligtiges årsregnskab, skatte- eller afgiftsopgørelse, tilskudsregnskab mv.

Dobbelt bogføring eller dobbelt bogholderi er en metode til bogføring. Denne bogføringsmetode er den de fleste virksomheder benytter sig af. Når du anvender metoden skal du bogføre dine transaktioner i både debet og kredit, på hver sin side af resultatopgørelsen. Dette betyder, at for hver indtastet post oprettes der en tilsvarende modpost. Formålet er at sikre, at regnskabet altid er i balance.

Kredit og debet repræsenterer hver sin side af henholdsvis resultatopgørelsen og balancen i det dobbelt bogholderi.

Når du registrerer en post som debet, betyder det, at du tilføjer penge til en konto. I resultatopgørelsen registreres udgifter som debet, mens aktiver, altså tilgodehavender, står i debet i balancen.

Når du registrerer en post som kredit, betyder det, at du fjerner penge fra en konto. I resultatopgørelsen vises indtægter som kredit, og i balancen angives passiver, altså gældsposter, som kredit.

Bilag er enhver nødvendig dokumentation for de transaktioner, der bogføres. Hver bogføring i din virksomhed skal være understøttet af et bilag. Bilag er dermed grundlaget for bogføringen. De dokumenterer virksomhedens indtægter, omkostninger og de dokumenterer, at transaktioner er registreret korrekt i forhold til periode og beløb.

Du skal opbevare bilagene i 5 år efter afslutningen af det regnskabsår, de relaterer sig til.

Et bilag kan f.eks. være en kvittering eller en faktura.

En kontoplan er en oversigt over samtlige konti, som en virksomhed anvender i sin bogføring.

>

Gør din bogføring enkel – lad os tage ansvaret

Når du outsourcer din bogføring til Redmark, får du mere end bare tal, der stemmer. Du får en partner, der forstår din forretning og hjælper dig med at skabe overblik, effektivitet og ro i hverdagen.

Tag kontakt i dag – så klarer vi resten.

 

KLARERE INDSIGT

Gå ikke glip af vigtige nyheder

Tilmeld dig Redmarks nyhedsbrev