Køb og salg af virksomhed

Hvis du overvejer at få foden under eget bord eller ønsker at overlade direktørstolen til en ny ejer, kan Redmark rådgive dig og sætte fokus på, hvad der er vigtigt i processen.

Den rette samarbejdspartner er vigtig

Køb og salg af virksomheder er en disciplin de fleste virksomhedsejere kun stifter bekendtskab med i meget begrænset omfang og i mange situationer kun én gang – nemlig når virksomheden skal sælges.

Valget af samarbejdspartner har derfor stor betydning, og det er vigtigt med et gensidigt tillidsforhold i processen.

I langt de fleste situationer vil virksomhedens revisor være et naturligt valg, idet revisor har et stort kendskab til virksomheden og indehaveren, ligesom revisor vil være fortrolig med processen.

Redmark har deltaget i et stort antal virksomhedshandler både på køber- og sælgersiden, og har herigennem opnået betydeligt kendskab til de faktorer, der kan påvirke processen.

Processen

Processen omkring et salg af en virksomhed kan variere, men den kan ofte deles op i følgende faser:

  1. Beslutning om salg af virksomheden
  2. Overordnet analyse og beskrivelse af virksomheden
  3. Foreløbig beregning af prisindikationer
  4. På baggrund af analyserne fastsættes en handlingsplan for optimering af virksomheden
  5. Analyse af egnede og mulige købere
  6. Udarbejdelse af præsentationsmateriale og endelig prisberegning
  7. Forhandlinger og due diligence
  8. Afslutning og closing

Vil du vide mere?

Hvis du ønsker at vide mere, er du velkommen til at kontakte din sædvanlige kontaktperson hos Redmark, ligesom nedenstående gerne står til rådighed for uddybende spørgsmål eller deltager i et uforpligtende møde, hvor vi vil fortælle om, hvad vi kan gøre for din virksomhed.

 

Kontaktpersoner